Wielka Czantoria od Czeskiej strony Nýdka

Wielka Czantoria od Czeskiej strony –  Nýdka

Czantoria od Czeskiej strony , góra między Ustroniem , Wisłą i Czeską mieściną Nýdek. Na Czantorię  mamy sporo opcji aby się dostać na szczyt. Dziś polecimy pętlę z Ustronia. Start z centrum żółtym szlakiem w kierunku ulicy Myśliwskiej  na której się dobrze rozgrzejemy 😉 Betonowe płyty w Beskidach zwiastują zawsze to samo ,dobry podjazd . Chwilę później wjeżdżamy na szuter z  pierwszą widokową miejscówką  na  większą cześć Beskidu Śląskiego. Dalej żółtym szlakiem kierujemy się do rozwidlenia. Żółty szlak ucieka terenem w górę ma Małą Czantorię  my lecimy cały czas prosto aż dojedziemy do ulicy widokowej której nazwa mówi sama za siebie.

W drodze na Czantorię rowerem , widok na Równicę
W drodze na Czantorię rowerem , widok na Równicę.

Czeska strona Nýdek

Na Widokowej kierujemy się w prawo chwilę jedziemy zielonym szlakiem ( niedawno  czarnym ) który będzie skręcać w lewo , my w tym miejscu lecimy dalej prosto ale już żółtym szlakiem którym dojeżdżamy do granicy Polsko-Czeskiej. Na tym skrzyżowaniu lecimy ścieżką rowerowa kilka kilometrów w dół aż do ”centrum” Nýdka.  Centrum  to rondo , dworzec autobusowy. Na rondzie wbijamy na zielony szlak i ciśniemy klika set metrów asfaltem ,mijają znak drogi rowerowej 6086  skręcamy z zielonego szlaku w lewo przejeżdżamy przez mały mostek i lecimy ostro podjazdem  w górę .

Czantoria od Czeskiej strony odbicie z zielonego szlaku w Nydku
Czantoria od Czeskiej strony odbicie z zielonego szlaku w Nydku.

Wielka Czantoria

Na 843m n.p.m.   dojeżdżamy asfaltem do  oznaczeń że jesteśmy pod  Wielką Czantorią na którą został nam jeszcze 1.5km czyli jakiej piętnaście minut. Od oznaczeń jedziemy już żółtym szlakiem . Wyjeżdżamy koło czeskiej karczmy i lecimy w prawy na szczyt Czantorii . Zanim tam Wjedziemy mam bardzo fajny widok na Beskid Śląsko-Morawski i warto się nim nacieszyć bo wjeżdżając wyżej nie ma już nic ciekawego. Chyba że wieża widokowa na którą nie udało mi się jeszcze wejść . Bo albo jest zamknięta albo jest mega dużo ludzi.  Jeżeli jesteśmy już przy ludziach warto pamiętać że na Czantorię wciąga wyciąg i czasami mam wrażenie że na szczycie jest jakaś promocja w Lidlu ;).

Widok na Ustroń z Poniwca w drodze na Małą Czantorię

Zjazd rowerem z Wielkiej Czantorii

Płuca doszły do siebie więc możemy lecieć w dół. Opcji do zjazdu mamy kilka  tych głównych aż pięć. Dziś polecimy zielonym szlakiem przez Poniwiec na którym mamy rewelacyjną miejscówkę widokową . Z Poniwca na Małą Czantorię i na tym odcinku jest kolejny punkt widokowy. Z Małej Czantorii odbijamy w prawo w las i zjeżdżamy drogą techniczną od skrzyżowania z żółtym szlakiem , w tym momencie skręcamy w lewo i lecimy w dół  mijając jeszcze jedną miejscówkę widokową . Zjeżdżając cały czas żółtym domykamy naszą pętlę i wracamy do centrum Ustronia .

Zjazd z Małej Czantorii drogą techniczną do złotego szlaku

YouTube video

Podsumowując : Wielka Czantoria od Czeskiej strony –  Nýdka

Bardzo fajna trasa rowerowa , praktycznie całość można podjechać , bez pchania oczywiście sporo miejsc widokowych  .

Szczegóły z trasy :

Miejsca noclegowe niedaleko trasy : Wisła – Ustroń

Wypożyczalnie rowerów w pobliżu :  Wisła – Ustroń

Grupa na FB : https://www.facebook.com/groups/BeskidyRowerem/

Dodatkowe zdjęcia z szlaków oczywiście znajdziecie na facebooku.

Kilka zdjęć na  instagramie.

Sporo filmów na na youtube.

Wszystkie zapisy i ślady gpx oczywiście na stravie.

Trasy rowerowe w Beskidzie Śląskim.